Konsten att strula till sin nätnärvaro?

Jag skrev tidigare i inlägget Vem är jag på twitter? om hur man kan se på förhållandet professionellt/personligt/privat i sociala medier. Att var vi än är, så representerar vi i någon mening alla de uppdrag vi har. Kanske lät jag då hela frågan bli aningen mindre komplicerad än vad den verkligen är.

För nu undrar jag, om jag som privatperson skulle vilja lämna t ex facebook och twitter, vad händer då med mitt jobb? För det har ju ofta hänt under de fyra år som gått sedan jag gick med i facebook att jag har velat lämna. Det har inte varit kul längre, utan stundtals ganska deprimerande att logga in. Från början var det bara nördar som var med i facebook och då var det lätt att hålla användandet till en professionell nivå. Men allteftersom facebook blev mainstream uppstod en förväntan om att privata relationer skulle skötas via nätverket. Det var den här blandningen som inte visade sig funka för mig. Det blev inget av inget.

Nu har facebook tack och lov förändrats igen och det finns flera olika möjligheter att sköta sitt arbete samt sina fritidsintressen via nätverket (t ex hemliga grupper). Att gå ur just nu är inte aktuellt för mig.

Men om jag ville gå ur, hur skulle jag kunna sköta mitt jobb?

En stor mängd av mina jobbkontakter finns i facebook. Vi diskuterar olika jobbrelaterade frågor i både öppna och stängda grupper. Vi samarbetar. Och jag sköter min arbetsplats facebooksida. För att kunna göra det måste jag ha en egen facebookprofil. Jag har nu insett att om jag skulle gå ur facebook, så skulle jag behöva hitta en annan yrkesbana.

Ungefär motsvarande gäller för twitter. Utan twitter skulle jag vara utan det kreativa småprat som ofta är bränslet i arbetsdagen. Med twitter sträcker jag ögon och öron utanför mina vanliga nätverk. Jag håller upp ett finger i luften samtidigt som jag delar med mig av eget innehåll, egna tankar, till andra. Jag kan inte gå ur.

Det man dock kan göra är att då och då ta en paus, om man känner att det är påkallat. Ingen märker att man har varit borta från de sociala medierna. Det sa Anders Mildner och jag tror honom. Men kvarstår dock att jag inte kan lämna helt (av t ex privata skäl) utan att det skulle påverka min insats på jobbet negativt.

Finns det fler av er biblioteksmänniskor som nu har kommit så långt i er nätnärvaro, att det inte finns någon ”väg tillbaka”? Om man skulle vilja alltså…

Kanadagäss av Anna-Stina på Flickr / CC by 2.0

Kanadagäss av Anna-Stina på Flickr / CC by 2.0

6 reaktioner på “Konsten att strula till sin nätnärvaro?

  1. Det stämmer det där att ingen saknar en om man är frånvarande från sociala medier. Tror ingen saknade mig medan jag var mammaledig, och inte heller saknade jag jobbsidan av varken Twitter eller Facebook. Men nu när jag är tillbaka igen loggar jag in, följer diskussioner och medverkar på precis samma sätt som jag gjorde för 10 månader sen.

  2. Intressant resonemang! Själv har jag avstått från att vara med i Facebook just för att det är så svårt att separera yrkesliv och privatliv där, men visst känner jag ibland att det är en nackdel för mig i jobbet. Frågan är också: Kan chefen kräva att man har ett privat Facebook-konto – för att t.ex. kunna sköta bibliotekets Facebook-sida?
    Och vad händer nu när Google+ kommer in i diskussionen? Deras funktion Circles har ju fokuserat på det här problemet och ska göra det enklare att ha olika grupper – för jobb, familj eller fritidsintressen – och inte behöva dela allt med alla. Ska bli spännande att se om de kan bli en verklig konkurrent till Facebook!

  3. Ja, det ska bli spännande att se vad som händer. Jag skulle tro att facebook anpassar sig och modifierar för att efterlikna de drag som blir populära i Google+.

  4. Intressanta frågor. Jag anser att både Facebook och Twitter är kommunikations verktyg och då blir din frågeställning samma sak om man skall sluta använda mail och mobiltelefon. Det är dock en dimension till med fb & Twitter, men liknande tjänster kommer det att finnas i framtiden som dem, om det sedan är Google + eller inte.

Kommentarer inaktiverade.