Bibliotek 3.0

Det har varit ett himla hallå om Bibliotek 2.0 på senaste tiden. Jag tror det är något om att bibliotekarier ska vara yngre, sexigare och dricka mer sprit. Det har jag i alla fall sett på bild i två ppt-presentationer på sistone (presenterade av manliga chefer 50+). Eller så har jag fattat fel förstås.

Men allt det där kan vi glömma nu, för på väg är redan nästa version – 3.0. Härom veckan undrade jag vad det var som fick våra gymnasielever att i klungor springa in i biblan och ockupera varenda ledig skärm. Lite som grundskolebarnen brukar göra. Härligt, nu har de upptäckt våra utmärkta databaser, tänkte jag. Informationskompetens – vi är på väg! Men, det visade sig att ungdomarna var ute efter Peter Answers. Peter kan man fråga om allt möjligt, t ex var man tappat sina nycklar någonstans. Försök att slå det, Google. Ms Dewey är ju i alla fall kul, så jag försökte intressera eleverna för henne. Bara för att visa att jag minsann också kan lite roliga söksajter. Men kallsinnet var kompakt.

Det heta nya är alltså Bibliotek 3.0 – det mediala biblioteket. Det ger också en helt ny klang till begreppet medieplanering.

