Den (o)jämställda bokhyllan

Jag har kommit fram till att jag läser ojämställt! Om jag räknar de (skönlitterära) böcker jag läst under det senaste året (jo, jag för läsdagbok) fördelar de sig på kvinnliga författare – 75%, och manliga författare – 25%. Bör jag ha dåligt samvete? De flesta verkar ha en manlig övervikt i sin läsning, se bloggen Nekulturny. (Eftersom jag arbetar på bibliotek, lånar jag mycket oftare än köper böcker.)

Kvinnliga författare intresserar mig mer, med vissa undantag förstås. En av de mer lysande romaner jag läst nyligen var just Undantaget av Christian Jungersen. Jag måste erkänna att det är ett aktivt val av mig att läsa kvinnor, eftersom jag är intresserad av den mänskliga erfarenheten. I böcker av manliga författare har kvinnor en tendens att bli väldigt tunt gestaltade, med vissa undantag som sagt. Och den manliga blicken intresserar mig inte lika mycket, den dominerar ändå så mycket av det som sägs och skrivs.

Att de manliga författarna dominerar hos dem som räknat sina bokhylleböcker har naturligtvis med litteraturkanon att göra. Av de böcker som anses fina att läsa har få skrivits av kvinnor.

4 thoughts on “Den (o)jämställda bokhyllan

  1. Tack för kommentaren på min blogg. Lite grand verkar du bekräfta min tes om att kvinnor läser för igenkänning. Men de flesta andra i utmaningen bekräftar inte den bilden, så den vetenskapliga underbyggnaden för min teori är svagt 🙂

    Smart att kolla vad du läst istället för vad du har i hyllan, eftersom du lånar istället. Har du koll på alla böcker du läser? Hade själv en bok i yngre tonåren där jag skrev upp allt jag läste. Synd att jag inte fortsatte med det, hur roligt hade det inte varit idag att se sin lista?

  2. Själv läser jag nog mest för personlig utveckling och underhållning! Ibland handlar det om igenkänning och ibland om att få ett perspektiv som man aldrig hade fått annars.
    Det är en bra vana att skriva upp sin läsning,som du skriver. Bara det att gå ett år tillbaka i tiden och kolla sin boklista, alla möjliga minnen kommer tillbaka! 🙂

  3. Jag som försöker hålla jämställdhetens fana högt kommer ut med 8 gubbcd:s (av 10) om jag bara plockar utan att tänka. MAN MÅSTE TÄNKA!

    Men till min dotter 5,5 år – kör vi stenhårt med tjejer! Men vi får ligga i för att hitta bra böcker med starka tjejer. Ibland till och med läser vi HON fastän det står han om Ivar Igelkott eller Olle Säl och vår dotter är faktiskt redan ganska medveten!
    (OBS! Vi gör allt på ett humoristiskt sätt!)

    Blogg on!

    Jag efterlyser fortfarande det första biblioteket med GENUSPROFIL!!!

  4. Ja, det är en intressant tanke med genusprofil på ett bibliotek! Vad innebär det för urval, organisation och utbud? Då biblioteken är kvinnodominerade personalmässigt finns det förstås en stor risk att vi förbiser vad som t ex skulle kunna locka fler män till biblioteken (genusångest!).

    En stor del av de män som besöker (folk)biblioteken idag är föräldralediga pappor med barn. Finns det något även för män utan barn?

Kommentarer inaktiverade.