Kan marknadsföring bli FÖR bra?

Särskilt förra sommaren spriddes reklamfilmen nedan på nätet bland humoristiska kattälskare världen över. Filmen gjordes för att visas i samband med Super Bowl år 2000, men blev så populär att den har spridits sedan dess. Den deltog i en omröstning på CBS webbplats i februari bland de 10 mest populära SuperBowl-reklamfilmerna. Lite rodnande får jag erkänna att jag kan filmen utantill…

Tyvärr blev filmen FÖR bra, enligt företaget som filmen marknadsför – EDS, som säljer affärslösningar. Ingen kommer ihåg företaget, men alla minns filmen, skriver man på sin blogg. Kanske ligger budskapet lite för långt bort från vad företaget egentligen gör och vad det förknippas med bland sina (potentiella) kunder?

Jag funderar lite över var gränsen går för oss i biblioteksvärlden. Hur långt bort från det som människor uppfattar som vår ”kärnverksamhet” – låna ut böcker – kan vi gå, innan vår verksamhet inte längre förknippas med bibliotek? Och hur mycket kan vi påverka människor att få en bredare uppfattning om vad vi kan erbjuda? En konversation jag hörde nyligen på ett tåg:

Dam 1: – Jag var på biblioteket igår. Vet du vad, det är SÅ bra – de har ljudböcker!
Dam 2: – Nej, men vad säger du! Ja, där ser man..

OK, vi har en lång väg att gå, men vi är som sagt på väg.

2 thoughts on “Kan marknadsföring bli FÖR bra?

  1. Fantastisk reklamfilm! Fast företagsnamnet säger mig inget…

    Angående biblioteksverksamheten – jag tycker att det är lite intressant att folk förvånas över att det finns ljudböcker på biblioteken. Undrar vad annat biblioteken till folks förvåning har?

Kommentarer inaktiverade.