Biblioteksresor

Tjoho, jag ska besöka konferensen Internet Librarian i oktober! 🙂 Fördelen (en av dem) med att arbeta som konsulent är att man ibland kan besöka konferenser ens utan att själv bidra med ett paper! Det känns nästan lite genant. Men anledningen till att jag åker är förstås att jag ska ta med mig nya idéer och erfarenheter till mitt dagliga arbete med biblioteken.

Jag är nyfiken på om jag kommer att få ta del av 2.0-exempel på andra håll i världen. Av programmet [pdf] att döma borde chanserna till det vara goda. Någon liten punkt om virtuellt Enköpings hamnreferensarbete finns där också, som jag skulle tro att kollegan från Malmö och jag kommer att ta del av.

Tankar finns också på en resa till Singapore i vinter, då jag hoppas kunna kombinera nytta med nöje. Semester och biblioteksbesök går ju fint ihop? Jag har hört att ett av Ross Todds favoritbibliotek finns i en galleria i Singapore, jag måste bara ta reda på vilket bibliotekt det är. Någon som vet? I Singapore finns också en Fråga bibliotekettjänst – Ask! -, där en del av frågorna och svaren publiceras på en särskild blogg. Svaren (och frågorna) kan kommenteras av bloggläsarna, vilket är ett steg mot ökat användardeltagande i frågetjänsten. Intressant, men inte många har tagit chansen att använda funktionen.

Men än så länge har jag semester (1,5 vecka till.) 🙂

3 thoughts on “Biblioteksresor

  1. Vad kul! Då kanske man får lite moraliskt stöd när jag ska prata EU-projekt och Second life? Hur bisarrt det än låter så är det meningen att jag ska göra det på Internet Librarian. Gulp! 🙂

  2. jag ska också dit, helt talfri som tur är 🙂 Men vi småplanerar att dra ihop en skandinaviskbloggträff. Då måste du hänga på! kanske efter snarare innan Åkes föredrag dock 🙂

Kommentarer inaktiverade.