Hur mycket online orkar man vara?

Just nu ligger att antal ”måsten” och skaver i medvetandet, till och från. Som bibliotekarie ska man vara insatt och delaktig i sina användares intressen, särskilt när det gäller ny teknik och nya sätt att kommunicera. Men hur många Biblioteksdagarnatimmar dygnet än har, känns det inte som om man hinner med allt det där man borde.

När det gäller nätet t ex, borde man skaffa sig ett liv i MySpace, ett andra liv i Second Life, dela favoriter i del.ici.us och böcker i LibraryThing, för att bara nämna något. Men jag som redan sitter vid datorn kanske 10 timmar en vanlig dag, när ska jag hinna vara lite social irl, hinna träna, eller hinna städa, diska och sköta mitt liv? Man vill ju inte bli en sån där mumlande figur som går omkring otvättad med plastkassar… :-/

Skämt åsido, på något sätt är det ett dilemma att hinna engagera sig i allt som man ”borde”. Det är ändå ganska kort tid som jag har involverat nätet i mitt eget liv. 1999 gick jag med i mitt första forum. 2000 i mitt första community. Samma år skulle jag reka för en kompis som funderade på att söka en partner online. Det slutade med att jag själv fick ny pojkvän, och sedan rullar det på. Nya kompisar från nätet, som även blivit en del av det analoga livet. För närvarande skriver jag inlägg i fem bloggar, och funderar på vilken jag ska stryka på grund av tidsbrist. Har slutat att öppna msn messenger, eftersom jag vet att det leder till att jag inte får något gjort av det jag egentligen skulle göra vid datorn.

Och så är det ju så kul att redigera bilder i Photoshop! Det kan gå flera timmar innan jag märker att jag har fruktansvärt ont i ryggen av allt stillasittande.

Är det någon som har tips på hur man ska prioritera sitt dator- och nätanvändande? För det skulle jag verkligen behöva.  Eller är frågan felställd, på grund av att jag är för gammal? 🙂

På bilden: jag på Biblioteksdagarna.

8 thoughts on “Hur mycket online orkar man vara?

  1. Viktigtast tror jag att man prioriterar de man själv tycker är viktigast. Sen så bör man ha i åtanke att andra ens liv i ”verkligheten” oftast bör gå före ”datorlivet”.

Kommentarer inaktiverade.