En 35-åring i Facebook

Nu har jag faktiskt fått tummen ur och gått med i Facebook, efter att ha avslutat en av mina bloggar. (Se tidgare inlägg.) Jag tycker det är min plikt som bibliotekskonsulent att utforska det mesta som kommer i min väg! 😉

Men, vad jag känner mig gammal helt plötsligt. Inte därför att jag börja känna av några krämpor eller så, men jag tror att 95 procent av alla registerade i Facebook är minst tio år yngre än jag. Många är registrerade som studenter med avgångsår nästa år eller så. En del är uppenbarligen där för att söka en partner kan jag också konstatera. Inget fel i det.

Förhoppningsfullt skrev jag in både gymnasieskola plus avgångsår och universitetsstudier plus avgångsår. Och hittade typ – ingenting. Jag sökte även på nuvarande och tidigare arbetsplatser och hittade – ingenting. Jag sökte på min yrkestitel och hittade – ingenting. Så än så länge har jag inga vänner. 😦 Har dock skickat en förfrågan till min kollega i Malmö, som jag faktiskt hittade!

Den smarta funktionen Events var jag i alla fall inte sen att utnyttja. Alla ska få veta om vår Fråga biblioteket-nypremiär i höst! Jag gick med i nätverket Sweden med över 75 000 medlemmar. När jag söker på ålder ser jag att antalet medlemmar glesar ut rejält efter 55. Det visar sig också finnas rätt många i min ålder, många svenskar med internationell bakgrund.

Jag importerade min blogg till Notes-funktionen, via rss. Det verkar funka bra.

Hur aktiv jag kommer bli i detta community kommer ganska mycket bero på om jag lyckas hitta några av mina irl-vänner här och om det visar sig att Facebook funkar för att t ex marknadsföra events som Fråga biblioteket-satsningen. Om du vill träffa mig i Facebook, välkommen!

Nedan en ögonblicksbild av min sida.

Facebook

7 thoughts on “En 35-åring i Facebook

  1. Råkade skriva in kommentaren på fel blogginlägg…svårt ibland i wordpress att urskilja vad som hör till vilket inlägg…hursomhelst så har jag addat dig i facebook nu 🙂

  2. Facebook ja, det hör jag talas om överallt. Men jag provade söka på mina vänners e-post adresser och ingen verkar vara med där. Lycka till med nya ”fråga biblioteket”!

  3. Facebook har man hört mycket om, men tyvärr har jag inte haft tid att skaffa mig en sådan.

    Jag rekommederar varmt detta Piclens om du använder Facebook. Piclens är ett litet tillägg till Firefox ( om du nu använder detta) som gör att man kan visa användarnas bilder i fullskärmsläge. Detta fungerar på andra sidor också t.ex som Google’s bildsök.

  4. Det ligger mycket i det.

    Jag får väl ta och utvärdera mitt deltagande om ett tag, är Fackebook av någon nytta för mig personligen, i mitt jobb, privat, etc, eller är det mest ”en kul grej”.

Kommentarer inaktiverade.