Hjälp för nya skolbibliotekarier

På mitt skrivbord har jag en ny bok av Monica Nilsson, Informationsfärdighet i praktiken : skolbibliotekarie och lärare i samverkan (BTJ Förlag). Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt för en ny och grön skolbibliotekarie än att genom denna bok ta sjumilakliv rakt in i sin yrkeskompetens. När jag själv fick mitt första jobb som skolbibliotekarie 1999 hade jag enormt stor nytta av Monica Nilssons bok Skolbiblioteket – skolans informationscentrum, som gavs ut året innan.

Sina böcker bygger Monica Nilsson på gedigen yrkeserfarenhet som skolbibliotekarie med ständigt sikte på utveckling. Informationsfärdighet i praktiken inleds med ett teoretiskt avsnitt som diskuterar pedagogisk grundsyn, informationskompetensbegreppet, skolbibliotekarierollen och samarbetsmodeller för lärare och bibliotekarier. Den andra delen består av material som kan användas direkt i undervisningen tillsammans med eleverna. Det är färdiga övningar som kan användas som de är eller modifieras. Materialet vänder sig främst till dem som arbetar med grundskoleåldrarna.

Även om jag inte helt delar Monica Nilssons syn på varför begreppet informationsfärdighet behövs, och kanske inte heller vad gäller informationskompetensbegreppets (pust!) bredd, tycker jag det är lovvärt att sådana här böcker finns på svenska. Här är en chans till kompetensutveckling för skolbibliotekarier som saknar tillräckliga kunskaper på området, eller som känner att de stagnerat.

Dessutom var det en kul överraskning att en hänvisning till min lilla lathund för källhänvisningar finns i boken. För eventuellt intresserade som tycker länkadressen är krånglig, här kommer en direktlänk dit.
Lathund för källförteckning [pdf]
(Lathunden är i första hand tänkt för gymnasiet, men funkar säkert i grundskolan också.)

Det känns fint att Monica Nilssons bok kommer ut just nu, när skolbiblioteksdebatten kantrat över på frågan om läsningen. Se tidigare inlägg >>

Läs förresten gärna det FredrikBloggen skriver om skolpolitiken >>

5 thoughts on “Hjälp för nya skolbibliotekarier

  1. Hej!

    Ja, jag blev väldigt inspirerad när jag hittade Monica Nilssons första bok just 1999 – hade då mitt första biblioteksjobb på ett skolbibliotek i Sandviken.Tyckte det var enormt häftigt att det fanns material att skriva ut via nätet!

  2. Pingback: Informationsfärdighet i praktiken « Bibliotekarierna babblar

Kommentarer inaktiverade.