Politisk Youtube-närvaro

Det finns säkert fler som skrivit om det här ämnet tidigare. Men i ljuset av de blogginlägg jag läst idag om användningen av Youtube i amerikansk valdebatt (Anns agenda och Kulturbloggen) testade jag att söka på två ledande svenska politiker i nämnda videodelningssajt, Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt. I fallet Mona hittar man relativt snabbt Socialdemokraternas egen sida på Youtube, där sossarna själva förstås väljer vad som ska publiceras i filmform om dem och Mona Sahlin.

Söker jag på Fredrik Reinfeldt hittar jag Fredrik som Homer Simpson, nazistanspelningar, ”roliga” Filip & Fredrik-inslag och lite annat trams. Inte särskilt kul och säkert inte riktigt i linje med hur moderaterna önskar profilera sig? Har inte moderaterna en egen sida på Youtube, eller är jag bara dålig på att söka?

Någon som har satsat stort på det här med Youtube, det är som sagt Barack Obama, som kandiderar till amerikanska presidentvalet 2008. Hur viktigt är Youtube för att få genomslag till människor som annars aldrig valt att se en valdebatt eller någon annan politisk information?