Säg mig hur gammal du är och jag berättar vilken IM-tjänst du använder

Eller något liknande, skulle jag kunna säga efter att ha tagit del av resultaten av en poll i Facebook. Det kändes som om undersökningen har relevans för mig som arbetar med Fråga biblioteket.

I alla fall, frågan som ställdes var: What’s your primary instant messaging client? Den populäraste  klienten totalt visar sig vara AOL Instant Messenger med 45 procent. Tätt efter kommer Windows Live / MSN Messenger med 42 procent. Med den mängd amerikaner som finns i communityt är det kanske inte så konstigt att AOL ligger långt framme, tänker jag då och scrollar vidare. Och det är först då jag hittar de riktigt intressanta resultaten.

För det visar sig att om man tittar på hur olika åldergrupper har svarat, så finns stora skillnader. De som använder AOL-messengern mest är gruppen 13-17-åringar. Och det visar sig att INGEN över 35-årsåldern använder denna klient. Det speglar verkligen hur strukturen för spridning av ”nya” företeelser på nätet ser ut, tycker jag. Och lite rodnande får jag erkänna att jag just uppgraderat min msn messenger till windows live.

I våras skrev Biblioteksrelaterat om en undersökning som visade hur användargrupperna för webb 2.0 ser ut. Även där kan man tydligt se hur ålder är den viktigaste faktorn för webb-beteende (viktigare än kön och utbildning). Läs gärna vidare här >>

Här är bilder som visar Facebookundersökningen. Kan klickas på för att visas större.

Det är spännande att se hur dessa IM-tjänster utvecklas för att användas mobilt och som videokonferenssystem, t ex. Jag ser fram emot när också co-browsing blir en möjlighet i dessa gratisprogram. Då kan de verkligen konkurrera med de programvaror som idag används av bibliotekens virtuella referenstjänster. När det gäller användarvänlighet och närhet till brukarna har de dock passerat betalprogrammen med hästlängder.

3 thoughts on “Säg mig hur gammal du är och jag berättar vilken IM-tjänst du använder

Kommentarer inaktiverade.