Bibliotekets plats

Visserligen brukar Svenska Dagbladets ledare vara bort-i-tok men idag tyckte jag den var lite extra tråkig. Per Gudmundson har fått för sig att ställa skyddet av misshandlade kvinnor mot kostnaderna för Bokomaterna i Gallerian (Stockholm). (Klicka på bilden för att läsa mer i SvD om Bokomaterna.)

Bokomaternas placering är… inte bra. Det finns nog ingen som tycker att läget fungerar, inte jag heller. Och jag håller med om att det blir dyrbara lån, de få lån som görs. Men hitta istället en bra plats där det inte behövs karta för att hitta fram till dem! Och varför ska man ställa kostnader för kultur gentemot kostnader för skydd av utsatta kvinnor? Varför inte jämföra vad det t ex kostar att hålla en hockeyrink isad en hel säsong? För det är ju verkligen pengar som inte går till några kvinnor alls. Det var bara det. 

Kulturdelen innehåller också en intervju med arkitekten Alexis Pontvik. Han är rädd för att Stockholms stadsbiblioteks fina byggnad ska förstöras av den planerade påbyggnaden, och tycker det är synd att man inte satsade på ett helt nytt hus någon annanstans:

– När man gör något, då ska man dra på. Då ska man skapa frihet att göra något stort, och intressant och ballt, som inte behöver kompromissa…

Jag tycker det känns som en sanning på många områden i livet.

6 thoughts on “Bibliotekets plats

  1. Det finns det ju dom som gör, men det är inte så vanligt. Hockeyn var bara ett exempel. De offentliga kostnaderna för t ex bibliotek är som en droppe i havet, det var väl mest det jag ville få fram egentligen.

  2. Gud vad jag blir trött på er i kulturvänstern som ska göra en könsfråga av detta. Varför utgår du från att män inte läser böcker (du implicerar faktiskt detta) eller att kvinnor inte åker skridskor? Jag tycker det är motbjudande och sexistiskt. För övrigt undrar jag varför det ska vara en självklar rättighet att förslösa skattepengar bara man påsår att det går till kultur?

  3. Som sagt, jag tycker exepmplet var dåligt valt, eftersom kulturen tar en så väldigt liten del av de offentliga utgifterna. I övrigt har jag utvecklat mitt svar på Gudmundsons blogg.

    Tycker det känns lite lustigt att mina funderingar tydligen är så provocerande. 🙂

Kommentarer inaktiverade.