Bildpromenad

Idag bestämde jag mig för att ta med kameran när vi gick vår vanliga promenad i sen eftermiddagsvärme. Min lilla stad, Enköping, har verkligen mycket att erbjuda av blomsterprakt såhär års. Jag är långtifrån någon naturfotograf (det finns andra i släkten), men det vore synd att inte dokumentera de vackra parkerna när man ändå passerar.

Det här med bilder för mig in på bibliotekens hemsidor. Ofta är det väldigt lite bilder från bibliotekens verksamhet på deras webbplatser och ganska sällan finns det bilder att se av personalen. Det är synd, för det skapar en känsla av liv, välkomnande och igenkännande att se sitt bibliotek/sin bibliotekarie porträtterad även i det virtuella rummet. För den som aldrig besökt biblioteket kan bilder ge en uppfattning om vad biblioteket egentligen är för något, hur det ser ut och vilka som jobbar där. Att använda sig av bilder marknadsför biblioteket på bästa sätt. Det är särskilt viktigt på webben.

Man behöver inte ha en fin och dyr kamera för att fota sitt bibliotek. Men den bör vara inställd på högsta upplösning och så behöver man ta många, många, många bilder. Själv använder jag en en bra pocketkamera. Det behövs någon form av bildprogram för att redigera bilderna, men det räcker med ett fotoprogram för några tusenlappar (t ex Adobe Elements).  Råd & Rön har tips och tester av digitalkameror (du måste ha användaruppgifter/prenumeration för att kunna läsa de nyare testerna).

Som sagt, man behöver inte vara någon mästerfotograf för att fota till sitt biblioteks hemsida. Men liksom det måste finnas en strategi för hur webbplatsen ska se ut, vad den ska innehålla och hur den ska fungera, så behöver man tänka igenom vem som kan vara fotoansvarig och vilka resurser som behövs för det.Stormhatt

2 thoughts on “Bildpromenad

  1. Jag tycker att du har ett bra skärpedjup och lyckas rätt bra med din bild. Du ska tänka på att inte skära av dina motiv i kanten. Den översta blomman skulle jag vilja se hela. Den undre är okej om du beskär litet som du har gjort med den.

    Imorgon fredag kommer jag publicera just om att fotografera blommor. Så kika in på Bild och foto då…

Kommentarer inaktiverade.