Semesterslutsångest?

På flera håll uppmärksammas det där med att det kan vara svårt att återgå till jobbet efter en härlig semester – jobbångest kan man kalla det. Både Aftonbladet och Svenska Dagbladet har nyligen haft stora artiklar om fenomenet. Jag ställde en fråga till mina kontakter i Facebook angående jobbångest eller ej, men det verkar inte vara så farligt med den saken.

Inte för mig heller. Jag har jobbat nästan hela sommaren, så min ångest har gällt att det inte går att få kontakt med alla semesterfirare. Mejlboxen har ekat oroväckande tom alldeles för många eftermiddagar. Och nu ser jag fram emot att alla vaknar till liv och att hösten kommer igång med stormfart! 🙂

Men för många kan det finnas en malande obehagskänsla inför alla tankar på jobbet. SvD tipsar tacksamt nog om några boktitlar som kan vara bra att plöja, för att få rätsida på sitt jobbliv.

Fångad av arbete och Chefen hos psyko­terapeuten av Lena Levander Friström
Att leva ett liv, inte vinna ett krig av Anna Kåver
I Balans av Giorgio Grossi
Ur Balans av Aleksander Perski

Jag är ett stort fan av självhjälpslitteratur, men har inte läst ovanstående böcker. Jag lovar dock att jag återkommer till ämnet längre fram!

Läs förresten Karin Ströms krönika om Facebook i SvD idag. På bara några veckor, har t ex nätverket Sweden vuxit med nästan 20 000 personer. Just idag är det 93 883 personer, jag har tittat efter. Och fler lär det bli…

2 thoughts on “Semesterslutsångest?

  1. Som tur är börjar min mejlbox fyllas på nytt. Och jag tillhör de där som aldrig drabbats av information overload. Ju mer desto bättre! 🙂 Men tack för tipset!

Kommentarer inaktiverade.