Färdigläst Skugga

Idag publicerades sista delen av SvD:s sommarföljetong Skugga av Karin Alvtegen. Boken kommer ut i sin inbundna form i september. Naturligtvis marknadsförs den under Bok & Biblioteksmässan, möjlighet att få sitt eget ex signerat finns på lördagen kl. 16.30. Här finns en samlad lista över Alvtegens framträdanden på mässan.

Precis som de andra böcker av Alvtegen som jag läst har den här varit spännande och nästan outhärdligt grym. Det jag funderar på är vilken funktion grymheterna spelar för själva historien, för det som berättelsen egentligen handlar om. En tydlig sensmoral ges oss i slutet: när man väl ligger på dödsbädden då spelar världslig ära och berömmelse ingen somhelst roll, den ger ingen lycka eller tillfredsställelse. Men måste man låta sina huvudpersoner bokstavligen gå över lik för att poängen ska nå fram? Det är en öppen fråga från mig. Det verkar inte nödvändigt på något vis.

Men jag har verkligen haft behållning av följetongen och låtit den förgylla morgonstunden vid frukostbordet eller på tåget till jobbet. Jag skrev tidigare om detta ämne.

Jag kommer att arbeta i monter på Bok & bibliotek från torsdagen till och med lördagen. Vi kanske ses där? Mer info kommer senare.