Rafflande läsning II

Den andra utlästa boken den här veckan var Kyssa sammet av Sarah Waters. Nuförtiden lånar jag mest ur vårt personalbibliotek och den här var i pocket – ett trevligt format för tågresan.

Jag måste säga att det här var en ganska underlig roman. Den är skriven på ett språk som gör att man tycker sig förflyttad till 1880-talet, som om boken kom ut då. Samtidigt innehåller den en hel del ”runda” ord och explicita sexskildringar som gör ett märkligt anakronisktiskt intryck i relation till det ålderdomliga språket. Visst var boken spännande och läsvärd med ett intressant tema, men man kommer på sig lite här och där med att undra: ” … men Sarah Waters, hur tänkte du nu?”

Apropå tågresor förresten. Hösten har börjat med ståplats/sittplats på golvet hos SJ ungefär varannan dag, läget är precis som tidigare. Jag satt på det tåg som var inblandat i olyckan på Stockholms central i onsdags, då en tjej ramlade ner på spåret och blev av med foten. Det lite sjuka var att så fort vi fick veta tåget skulle ställas in, började folk springa till nästa tåg, på en annan perrong. Förbi olycksstället som var omringat av poliser och ambulanspersonal. Och jag kan svära på att 90 procent av oss bara hade dessa ord malande i skallen: ”Sittplats, sittplats, sittplats… ”. Men om ett tåg är gjort för 500 personer så säger det sig självt att 1000 resenärer inte får plats att sitta. Jag har aldrig tänkt på att det kan hända svåra olyckor på centralen förut. Men det är väl så med olyckor, de är ett oväntat ögonblicks verk.

One thought on “Rafflande läsning II

  1. För några månader sedan när jag åkte pendeltåg blev det stående på en station för att en person ramlat ner på ett av spåren och strömmen brutits. Jag minns hur häpen jag blev över att alla sprang ut ur tåget och ställde sig och glodde på räddningspersonalen och den svårt skadade personen. Det kändes väldigt obehagligt.

Kommentarer inaktiverade.