Ordning på bloggarna

Nu har jag fått krypa till korset och inse att verktyg för att ordna och sortera saker kan vara bra att ha. I de flesta sammanhang brukar jag hävda ”högsystemets” förträfflighet, alltså att om man bara lägger allting i högar på sitt skrivbord, så hittar man allt som man har nytta av. Det gäller bara att gräva tillräckligt djupt i högen.

Tills man inte längre riktigt minns vilken hög som var vilken och hur man tänkte när man ”högarkiverade” just det pappret, boken, eller vad det var… Eller så glömde man det där viktiga pappret i en hög och det blev liggande där i ett halvår, oops.

Nåja, högsystemet är i alla fall bättre än pärmsystemet. Papper som man sätter i en pärm försvinner garanterat! Man glömmer bort att de finns. Och det händer faktiskt mycket mer sällan med högsystemet, högarna syns ju i alla fall.

Jag har försökt hålla ordning på mitt bloggläsande med hjälp av Favoriter i webbläsaren. Inte bra. Det är precis som med pärmsystemet, man glömmer gå in i Favoriterna och kolla. Ärligt talat, hur ofta läser du bloggar med Favoriter som utgångspunkt? Och så har jag försökt med Bloggroll, dvs blogglista i min egen blogg. Men hallå, den där listan kan ju bli oändligt lång. Det får bara inte plats i bloggen!

Men nu – idag närmare bestämt – har jag börjat med Pageflakes. En egen sida som hämtar rss-flöden från alla ställen där jag vill läsa. Nu behöver jag inte ens gå in på bloggarna för att veta vad som är nytt! Det är som högsystemet, fast man ser alla papper mycket bättre! Jaja, jag vet att jag ligger åratals efter alla er andra som förstås använt er av rss-läsare sedan länge. Nu har jag dock fått inse att ett kontrollfreak som jag har jättestor nytta av verktyg som Pageflakes.

Jag testade t o m att göra ett samlat flöde för de kattbloggar jag läser oftast via XFruits (tack Åke för tipset). Ja, jag läser kattbloggar ibland och har t o m en egen. Och nu kan jag samla ihop dem såhär. Skönt!

