Självhjälpsmys

Jag tycker det är bra att det finns självhjälpslitteratur (som jag har skrivit tidigare). Det är lite fult, jag vet. Sådana böcker är väl bara för vilseledda själar, som tror att Dr Phil ska hjälpa dem att få bukt med sina liv. Men jag gillar tanken på att man faktiskt kan hjälpa sig själv – självhjälp. För vem annan kan man egentligen lita till i längden? Jag tror att man kan förändra sitt sätt att tänka om sig själv och sitt liv. Ibland behöver man bryta gamla invanda spår.

Om mitt liv till exempel vore en film, så skulle jag mycket hellre ha huvudrollen än att vara det stackars mordoffret. När jag kom på att det faktiskt är mycket roligare att vara med och påverka, än att skylla tråkiga saker som händer på otur, att alla andra är taskiga eller att jag själv är helt otillräcklig, så kändes det som att det fanns fler möjliga vägar att välja på.

Så därför gillar jag i grunden både böcker och tv-program som kan lära människor något om sig själva. Och det är ingen slump att hylla Dok (Tillämpad psykologi) är en av de hyllor på biblioteket där böckerna snurrar som bäst. Människor vill ha vägledning idag, precis som förr. Det finns väl också en anledning till att Adlibris har en temasida på sin webbplats som presenterar böcker om ”stresshantering”. Där finns många av de mest populära självhjälpsböckerna med.

Just nu var det ett tag sedan jag läste något i denna genre, men man kan ju alltid ha myskväll i soffan framför tv3

