Nyläst

Jag fick en oväntat bra läsupplevelse i förra veckan. Det var Ann Lagerhammars Det som ögat ser i pocket, som jag plockat på mig i personalbiblioteket, och som faktiskt var det bästa jag läst på länge. Boken handlar om något så ovanligt som oklar könsbestämning / könsindentitet. Den har på ett sätt två huvudpersoner i två olika tidsepoker, vilka befinner sig ett skede där den här problematiken blir fruktansvärt aktuell.

Det låter som ett konstigt ämne kanske, men romanen är välskriven, spännande och engagerande. Vågar jag utnämna den här boken till det första jag läst som är riktigt queer?

4 thoughts on “Nyläst

  1. Ja!!!! Visst är den fantastiskt bra? Jag tycker att det fått oförtjänt lite uppmärksamhet och att den borde läsas av långt många fler.

  2. Näe, det är ju stört omöjligt! Men: kul att du skrev om den här – Det som ögat ser är nog något komplicerad för Flakspostens primära målgrupper…

  3. Jag gillar alla som gillar Det som ögat ser 😉 En av förra årets bästa läsupplevelse! Håller just på att läsa igenom dina recensioner av 2007s läsning, många intressanta titlar är det.

Kommentarer inaktiverade.