Söndagsteknik

Mitt favoritprogram på datorn hemma är Photoshop. När jag äntligen började förstå hur man kunde använda ett bildprogram, så öppnades dörren till en ny värld. Trots att jag är på nybörjarnivå fortfarande, så finns det sätt att förbättra bilder som har ett rätt dåligt utgångsläge. Jag använder aldrig blixt när jag fotar, därför att jag har ett verktyg i Photoshop för att ljusa upp bilderna och ta bort brus. Istället tar jag jättemånga bilder och slipper den ”platta” blixteffekten. Den som har lärt mig mest om detta är Jojo, kolla hennes superfina blogg. Kolla också Tomas (Jojos kille) jättefina blogg med många bilder och serier.

I slutet av veckan kom nya numret av Internetworld (9:2007), som jag har börjat läsa lite mer regelbundet på sista tiden (därför att jag prenumererar nu…). Där finns alltid något som känns väldigt läsbart och i det här numret fastnade jag bland annat för artikeln om Google Adwords, som jag researchat kring litegrann sedan i somras. Nyckeln till att göra en lyckad sökordsmarknadsföring ligger förstås i att hitta just de där sökorden som presumtiva användare söker på och som leder till ett användade av just min tjänst (i det här fallet Fråga biblioteket). Alltså – hur hitta de där Googleanvändarna som skulle klicka på vår annons om de ser den i högerspalten på sidan? Det är inte helt lätt när man har en tjänst som handlar om att man kan fråga om ”vad somhelst” och som inte erbjuder en tydlig vara – exempelvis möbler, kläder eller husdjursartiklar.

SvD kör idag lite på samma linje i Närlingslivsbilagan. Yrke : sökredaktör handlar också om sökordsmarknadsföring, men utifrån sökordsoptimering på den egna webbplatsen. (Sökredaktör låter förresten som en utmärkt alternativ arbetsmarknad för bibliotekarier.) Det handlar helt enkelt om att sätta rätt metadata på sidorna. Ett exempel som nämns är att när The Times ändrade en rubriksättning från ”Britney” till ”Britney Spears” så ökade besöken via sökmotorer på sajten med 21 procent på en månad. Så nog har det betydelse alltid.

Avslutar återigen med en PS:ad bild av Greta!

4 thoughts on “Söndagsteknik

  1. Åh tack! Och tack för länk. Det vore kul att se lite före- och efterbilder hos dig också. Som sagt, jag gillar verkligen den här bilden på Greta 🙂

  2. Tack för plugin-tipset, Henri! Vet inte om jag vågar testa några plugins på mitt program, av skäl som jag inte närmare vill gå in på… 😉

    Tack Jojo!! 😀

  3. Pingback: Före & efter « BiblioBuster

Kommentarer inaktiverade.