Så ändrade biblioteket mitt liv

 

Idag avslutas Singapore Library Week, ett sätt att uppmärksamma bibliotek – i samhället och i människors liv – men också ett sätt att ge biblioteken mänskliga ansikten i form av de personer som arbetar där.

Således kan man på webbplatsen Singapore Library Week bland annat hitta rubrikerna I don’t Shhh! for a Living, What’s YOUR story? samt Wiki A Story. Under What’s YOUR story? kan man läsa den helt rörande redogörelsen The National Library has changed me and my pet’s life. En flicka berättar om hur hon med hjälp av en bok från nationalbiblioteket har tränat och dresserat sin kanin, till bådas stora glädje får man förmoda. Utan just den där boken hade flickan aldrig vetat hur hon skulle göra. Se där vilken solskenshistoria! Bara rubriken är helt obetalbar.

Sidan So You Think You Know utgörs av en öppen frågetjänst där alla kan fråga och alla kan svara. Som jag skulle önska mig för Fråga bibliotekets del. (Ask! är Singapores motsvarighet.)

I februari åker jag till Singapore. Jag hade gärna velat besöka Library@Orchard, ett bibliotek i Singapores bästa shoppingkvarter, men tyvärr läggs biblioteket ner den här månaden. Läs deras blogg.

3 thoughts on “Så ändrade biblioteket mitt liv

  1. Hi there,
    I came here from a trackback from our library@orchard blog. Wow, didn’t realise that our Singapore Library Week gets noticed in Sweden! Anyway, am not quite sure whether you’ve mentioned in the last paragraph that you’ll be visiting Singapore next Feb or you’ve visited us this Feb, but the library@orchard will be closing Nov 30 this year…

  2. are you interested in visiting another boutique library? we have the library@esplanade which focuses on the performing arts, and also several other shopping mall libraries although those are more general-type community branches.

Kommentarer inaktiverade.