Fars dag

Imorgon är det fars dag. Det vill jag fira med att knycka en idé från Bokhora (alla bra idéer får man väl sno, eller?). Jag har nämligen också gjort en litterär intervju med min far inför den stora dagen.

Min pappa heter Leif och hans familj består av fru, två vuxna döttrar, dotterdotter samt en åldrad moder. Han arbetar med att konstruera och utveckla raketmotorer. Jag tror han är ganska duktig på det, för ibland åker han runt i världen och presenterar papers på olika konferenser. Nästa år ska han till Anchorage, Alaska. Min fars fritidsintressen är hav, natur, fotografering och sportdykning. Passar ju bra att bo i Bohuslän då. Här följer intervjun:

Hur mycket läser du?
Jag läser 30-40 böcker varje år.

Vilken sorts böcker läser du?
Jag läser mest deckare, men även en hel del historiska äventyrsromaner som Valerio Massimo Manfredis trilogi om Alexander och Igguldens böcker om Julius Caesar. Ibland läser jag naturböcker, men jag läser mer skönlitteratur än facklitteratur. Facklitteratur läser jag på jobbet.

Vad läser du just nu?
Madame Terror av Jan Guillou. Den är underhållande, men typisk för Jan Guillou, som alltid vill förklara samtiden för oss andra.

Är det din förtjänst att även dina döttrar är intresserade av att läsa skönlitteratur?
Det vet jag inte. Men jag läste mycket för er när ni var små. Det beror på att min storasyster läste mycket för mig när jag var 6-7 år gammal och inte kunde läsa själv.

Vad snäll hon var!
Javisst. Hon läste bland annat Pippi, det kommer jag ihåg. Våra föräldrar läste inte för oss, man tänkte inte på sånt då [40-talet, min anm.]. Det var roligt att läsa för er, det var därför jag gjorde det. [Pappa läste godnattsaga varje kväll, min anm.]

Har du fått något bra litteraturtips eller någon bra bok av mig någon gång?
Jo, det första jag kommer på är Karin Alvtegens Saknad. Den var bra. Och så fick jag Utrota varenda jävel av Sven Lindqvist av dig. Den fick mig att förstå kolonialismen bättre.

Har du något eget boktips?
Ja, vad som helst av Håkan Nesser kan jag verkligen rekommendera. Har har ett otroligt bra språk och skriver spännande.

Tackar!

Ja, med en sån pappa är det inte konstigt att man blir bibliotekarie. Det är fortfarande inte självklart att föräldrar läser för sina barn. Därför är projekt som Läs för mig pappa så himla viktiga.

Så alla pappor – läs en stund för era barn imorgon! Det gör er till världens bästa pappor.

Håkan Nesser – en favorit

4 thoughts on “Fars dag

Kommentarer inaktiverade.