Kvinnors 10-i-topp på nätet

Allerförlagen har gjort en undersökning av vilka sajter som kvinnor besöker i högst grad, skriver SvD:s blogg idag. Undersökningen består av en nätbaserad enkät med 3 347 deltagande kvinnor. Såhär ser listan ut:

1.    Aftonbladet
2.    Google
3.    Hotmail
4.    Blocket
5.    Expressen
6.    Tradera
7.    Hemnet
8.    MSN
9.    Facebook
10.  Spray

Facebook har snabbt tagit sig in som en självklar nätplats för många. Att man nu kan skämta om Facebook i tv tyder på att fenomenet anses så etablerat att det inte behöver förklaras för majoriteten. (Se klippet med Stekarn från Fredag hela veckan.)

Undersökningen visar att de ämnesområden kvinnor är intresserade av på nätet är nyheter, mat, böcker, kläder, resor, heminredning och hälsa. Inte helt oväntat ungefär samma intressen som de antagligen har IRL.

Uppdatering 12/11: jag skulle naturligtvis även hänvisat till The Killer Attitude som undersökt den svenska användningen av Facebook generallt. 11 % av befolkningen är användare (slutet av oktober).

Annonser