Fördjupade studier i katastroffysik

Så är då denna ganska tjocka volym genomläst, och det är ändå med ett litet styng av saknad jag lägger den ifrån mig. Boken fick jag genom Bokhoras kollo-goodiebag, och jag hade tänkt läsa den tidigare, men det är alltså inte förrän nu som jag lyckats. Men det beror inte på boken, för när jag väl hade börjat var det inga problem att motivera sig till att fortsätta!

Mitt första intryck var att det var för pratigt för mig. De litterära referenserna som jag hört talas om var inte heller på den nivå som jag trott. De var helt explicita med källhänvisning och allt. Positivt för mig som inte har den litteraturhistoriska bakgrund som jag trodde skulle krävas. (Visst är inte boken recenserad av de stora morgontidningarna? Men den är mycket bloggad.)

Den första delen av boken (3/4) är ganska lik andra böcker som utspelar sig i collegemiljö. Jag tänker på I en klass för sig av Curtis Sittenfeldt, Jag ska ta dig dit av Joyce Carol Oates och till och med Never let me go av Kazuo Ishiguro. Stämningen är präglad av ensamhet och utanförskap. Det märks att författaren är ung, hon verkar ha nära till de miljöer som beskrivs och till den där studentmentaliteten. Medan jag själv nästan har lättare att identifiera mig med den 45-åriga mystiska lärarinnan Hannah än med huvudkaraktären Blue.

Den sista delen av boken slår över i kuslig deckare/thriller. Händelseförloppet och berättartempot snabbas upp något väldigt. Det är nog allt jag ska avslöja med tanke på att det förmodligen finns många därute som vill läsa boken.

Trots att jag kanske har givit ett lite avvaktande omdöme om boken här, så vill jag ändå rekommendera den. Men till vem? Det är frågan. Till min syster? Nja, hon skulle säkert gilla omslaget, mystiken och de spännande händelserna på slutet, men orkar hon genom den långa delen med akademiska referenser till höger och vänster? Till min pojkvän? Tja, han skulle definitivt inte gilla omslaget, men säkert slutet. Till min pappa? Samma där. Det blir väl till mina bibliotekariekompisar jag får tipsa om den här romanen. Läs den, det är värt besväret!