Mysig ungdomsbok

Tyvärr har jag nu också läst ut Johanna Lindbäcks En liten chock. Varför tar ungdomsböcker slut så fort? Det här är en jättefin bok, om att vara precis på den där hårfina linjen mellan vuxenhet och barndom. Jag kände mig förflyttad till mitt 18-årsjag. I många fall kunde man resonera som en vuxen, men var ändå inte mogen nog att ta det där ansvaret som är vuxenhetens essens på något vis.

Bokens huvudkaraktär Gustav är kär i sin lärarvikarie Eva. Hon är inte så många år äldre, så varför inte egentligen? Men en sådan relation är förstås omöjlig. Gustavs desperation, som sträcker sig över flera områden i livet, beskrivs väldigt trovärdigt tycker jag. Liksom hans förälskelse och konflikter med pappan. Stundtals tycker man att Gustav har det för jobbigt, men så jobbigt (och värre) är det ju att vara människa. Särskilt när man är ung och inte har en aning om hur man ska hantera saker och ting. Men så händer det ju bra saker emellanåt också, det får man inte glömma bort.

Bara ett problem just nu – vad ska jag läsa härnäst?

5 thoughts on “Mysig ungdomsbok

  1. Du ska absolut läsa Bryta om. Har precis börjat på den och det är en fantastisk debut. Ska se om En liten chock finns inne på jobbet, annars ställer jag mig på kö. Kanske blir det julläsningen.
    Har annars läst Anna D´Arc av Mårten Sandén, som jag gillar jättemycket. Lika bra som hans förra ungdomsbok, En plats de kallar Lyckan.

  2. Mitt förslag är Som jag vill vara av Katarina von Bredow. En jobbig-men-bra bok om en 16-åring som blir med barn – och som väljer att behålla det. En rysarbok för mammor med tonårsdöttrar!

Kommentarer inaktiverade.