Historiska romaner

Agneta Pleijel tillhör mina favoritförfattare. Dessvärre har jag inte lyckats komma över den senaste, Kungens komediant, ännu. Pleijel säger i SvD att:

I nästan varje familj finns det en kändis som man gärna pratar om.

Det finns ingen sådan i min familj, vad jag vet. Jag funderar över om det kanske bara är vissa släkter som har kändisar, och att de släkterna inte är i majoritet. De flesta försvinner tyst i den anonyma massan när de dör, se t ex tidigare inlägg om min mormors far. Men jag är glad att det finns författare som har sådana där omtalade släktingar, för då kan det ju bli spännande böcker om dem. Men vem säger förresten att det inte kan bli en spännande bok även om en icke-kändis?

3 thoughts on “Historiska romaner

  1. Jag är också enormt förtjust i Pleijels romaner. Läste nyligen ”Drottningens chirurg” med stor behållning. Jag hade turen att komma över ”Kungens komediant” en dag då Bokus sålde den för 50 kr!

    Kan också rekommendera en öppenhjärtlig intervjubok där Pleijel intervjuas av författaren Thomas Nydahl – ”Skrivandets portar: litterära samtal med tio kvinnliga författare.” Pleijel berättar i ett nära samtal om skrivandet och det svåra med relationer.
    Jenny

Kommentarer inaktiverade.