Facebookresearch

Bland det mer läsvärda på nätet är bloggen iLibrarian och dess upphovskvinna Ellyssa Kroski. Inför seminariet CyberTools nästa vecka försöker jag fördjupa mig i så mycket som möjligt som finns skrivet om Facebook. Och det är ganska mycket. Särskilt om man ska täcka både svensk och utläandsk press, svenska och utländska bloggar. Det går förstås inte att ta del av allt.

Via iLibrarian hittar jag en relativt ny artikel från Time som handlar om Facebook som marknadsföringsplattform. Är den värd pengarna? Än så länge finns det faktiskt ingen som kan svara på det. Facebook utvecklas hela tiden och det har hunnit gå för kort tid för att vi ska ha kunnat kartlägga hela dess potential.

Facebook försöker tänka till och skapa annonsering som lätt kan riktas till demografiska målgrupper, enligt teorin om att ett bra budskap sprids bäst från mun till mun, dvs från News feed till News feed. Det kanske är smart, det är ju faktiskt på det sättet som många söker information och får en uppfattning om vilka källor (el. varor) som är bra källor, alltifrån skolelever till forskare.

Är du intresserad av att diskutera denna och liknande frågor, möjligen med mig och webb 2.0-föregångsmännen Åke Nygren och Erik Stattin, anmäl dig till CyberTools (sista dag idag).

2 thoughts on “Facebookresearch

  1. En som menar att FB ger ROI är Gabriel Sundqvist på Pronto Communications som ligger bakom Rosa Bandet-kampanjerna i sociala medier mm. Finns att läsa en del om vad han sa på Disruptive Media hos mig på Researcher.se

Kommentarer inaktiverade.