Senast lästa

Dags att rapportera lite läsning igen. För någon vecka sedan avslutade jag Åsa Mobergs Hon var ingen Florence Nightingale. Moberg är en av mina favoritförfattare och skriver alltid bra. Det bästa med denna bok är dock att en stor statskvinna lyfts fram på det sätt som man förstår att hon förtjänade. Men som hon aldrig fick uppleva. Florence Nightingale arbeta hela sitt liv för att förbättra sjukvården i världen och för bättre kartläggning (statistik) över människors hälsotillstånd och effekterna av olika sjukvårdsåtgärder. Idag ligger kanske ett löjes skimmer över ett påstående om en person som liknas vid ”en Florence Nightingale”. Det finns dock ingeting i hennes gärning och levnadsöde som berättigar ironiska vinklingar. Hon var en mycket framstående person. Boken är inte bara intressant för personal inom vård och omsorg, utan även för alla med ett historiskt intresse för det moderna samhällets framväxt.

Läs även: Simone och jag av Åsa Moberg

Igår avslutade jag spänningsromanen Iskallt budskap av Kitty Sewell. Det är en roman som utspelar sig i Wales respektive norra Kanada. Läkaren Dafydd får en dag ett brev med posten som raserar hela hans tillvaro. En flicka påstår sig vara hans 13-åriga dotter. Vad Dafydd hittills vetat har han inga barn, han har förgäves försökt få barn med sin fru, som i det kaos som uppstår väljer att bryta upp. Det blir lite av en deckarintrig, hur han Dafydd vara far till den påstådda dottern och hennes tvillingbror? Gåtan är dock inte så väldigt svårgissad och jag fattar flera sidor före huvudperonen. Mycket trevlig och underhållande läsning dock.

Läs även: Något av Tony Parsons eller Nick Hornby

Böckerna kommer från Bokhoras Goodiebag, som jag är mycket glad över. Ser fram emot nästa i högen, Livets aviga och räta – ”en varm roman om stickning och kvinnors vänskap”.  Ojojoj, hur ska detta gå. Kan detta möjligen vara det som kallas tantroman?

2 thoughts on “Senast lästa

  1. Oh! ”Livets aviga och räta” ligger i paket till min svärmor – hon kommer def. att gilla den! Själv har jag länge slängt våta blickar på näktergalboken och blir ännu mer på av att läsa din rapport här. Först ska jag bara – äsch, det ser du ju om du kollar Gröna rummet, för tusan …

Kommentarer inaktiverade.