Årets fem sämsta

Det kan tyckas lite negativt att lista de fem värsta läsupplevelserna under året, men lite kul också. Särskilt om man tycker olika. Så jag hänger på Bokhora-Jessica och Malin.

Eftersom jag har svårt att hitta några riktiga bottennapp i år, måste jag börja i december förra året:

1. Matilde av Denise Rudberg. Det här är något som försöker vara chick lit, men ur ett ”mognare” perspektiv. Urtrist och helt meningslöst.
2. Love Hina av Ken Akamatsu. Äntligen fick jag insyn i mangan och insåg hur snuskgubbig den, som är översatt till svenska och tänkt för svenska barn, emellanåt kan vara. En del manga går faktiskt mest går ut på att exponera 14-åriga halvklädda flickor med stora bröst.
3. Livets aviga och räta Av Kate Jacobs. Livsklokheten och kvinnosynen stod mig upp i halsen.
4. Skugga av Karin Alvtegen. I’m sorry, jag fattade inte poängen med denna berättelse. Den är för övertydlig alt, poänglös.
5.Världens sista roman av Daniel Sjölin. Jovisst, Sjölin är mycket begåvad. Men jag tyckte inte boken hade något att förmedla till mig.

Jag har som sagt egentligen inte läst något riktigt dåligt i år, så ovanstående för väl räknas till botten av toppen.