Årets fem bästa

Den här listan känns mycket mer ansvarsfull att skriva än ”sämstalistan”. Jag menar, de flesta av mina läsupplevelser är väldigt bra, men vilka är absolut bäst?Inspirerad av *Malin* igen.

Undantaget av Christian Jungersen. Det är den här boken som stannat kvar längst, så den måste vara med. Oerhört plågsam skildring av vuxenmobbning.

Mig äger ingen av Åsa Linderborg. Ett osentimentalt men ändå väldigt rörande porträtt av en pappa full av svaghet och styrka.

Älskad, saknad av Joyce Carol Oates. Hur kan man INTE ha med JCO på en bästalista? Allt hon skriver är minnesvärt.

Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl. Den är faktiskt väldigt minnesvärd och speciell, det är den. Och efter att idag ha läst en artikel om författaren förstår jag boken bättre, tror jag.

Mannen i mina drömmar av Curtis Sittenfeld. Jomen, den måste med. Även om den gränsar till chick lit.

