Förseningar som kostar

Inte bara tålamod, utan en hel del pengar kostar SJ:s förseningar visar det sig. De kostar 4,5 miljarder i samhällsekonomiska kostnader varje år, tydligen.

En normal vecka gör jag 10 resor med SJ. Det skulle enligt SvD:s artikel idag betyda en av dessa resor är försenad. Jag undrar lite över när en försening börjar räknas som en försening. Vid 1 minut, 5 minuter? Några minuter kan ju faktiskt räcka för att en anslutning ska missas.

I slutändan  är det ändå resenärerna själva som måste betala förseningarna: Med att stanna extra länge på jobbet och/eller som i mitt fall behöva köpa remsa till tunnelbanan istället för att gå från centralstationen (vilket förstås tar längre tid, men hinns med om tåget är i tid till plattform). Det vi betalar med är egentligen mest vår fritid. Och hur ska man värdera den?

Nej, jag vill återigen rekommendera människor som funderar på att flytta ut i Mälardalen och börja pendla, att tänka om. Det fungerar inte bra, i alla fall inte inom den närmaste tioårsperioden. Vi får se vad som händer med utbyggnaden av nya stationer och spår. Men till SJ:s försvar får jag väl ändå säga att de har satt in en extra vagn på tågen på min sträcka jämfört med i våras. Det betyder att man oftast får sitta på sin resa till jobbet.

2 thoughts on “Förseningar som kostar

  1. Ja, Bålsta har ju två möjligheter vad gäller tåg. Både SJ och SL. SJ går relativt snabbt, men de som kliver på i Bålsta får oftast stå, SL går långsammare men med sittplats 😉

Kommentarer inaktiverade.