Bibliotek i Singapore

Nu känns det inte som om det är så långt kvar till min Asienresa i februari, faktiskt bara en månad. Har surfat runt på Singapores National Library Boards webbplats, för att försöka få ett grepp om vilka bibliotek jag skulle vilja besöka. Eftersom det är en fritidsrelaterad resa vill jag göra helt fritidsbetonade och inofficiella besök. Tydligen finns det tio bibliotek som är lokaliserade till shoppinggallerior, men det är inte helt lätt att direkt få veta vilka. Man måste gå in på respektive bibliotekssida för att ta reda på det.

Det som slår mig när jag tittar runt är hur otroligt fräscha och välutrustade biblioteken ser ut, media-, lokal- och teknikmässigt. Man har också vinnlagt sig om biblioteksmiljöer för barn och även för äldre. Lokalerna ser överlag väldigt luftiga och tilltalande ut, hoppas det stämmer med verkligheten också. Jag har tänk mig att kolla in shopping mall-bibliotek, biblioteksmiljöer i allmänhet och självbetjäningslösningar.

Jag ser också att det berömda biblioteket library@orchard, som stängdes 30 november, ska öppnas igen i nya lokaler 2010. Det låter bra. Överhuvudtaget verkar det som om staten i Singapore satsar mycket på bibliotek. Många bibliotek har blivit öppnade och renoverade de senaste åren.