Den sociala grafen

Det är den som blir mer och mer intressant, ju mer vi deltar i sociala nätverk på framförallt webben. Det finns säkert en massa aspekter på hur man kan tjäna pengar på sina egna och andras sociala grafer. Själv tycker jag mest det känns kul att se det där nätet veckla ut sig rent grafiskt och kanske hitta oväntade kopplingar runtomkring mig.

Jag testade ett av de verktyg som Social Media nyligen tipsade om, nämligen Touch Graph Google, för min andra privata blogg, kattbloggen. Följande mönster dök upp (se nedan). Förutom de pastelliga färgerna, var det intressant att se hur det faktum att jag har Google Adsense-annonsering på sidan (som experiment) påverkar grafen.

Bilden är interaktiv och jag kan välja att utöka antalet kopplingar som jag vill se i olika delar av grafen. (Bilden nedan är dock en oklickbar kopia.) Kul att sitta och leka med en stund, för min del som sagt mer kul än nyttig. Än så länge.

One thought on “Den sociala grafen

  1. Pingback: Upphittat « BiblioBuster

Kommentarer inaktiverade.