Bibliotekarie 2.0

I januari kommer boken Varför har inte fler bibliotekarier läderbyxor? av författaren, bibliotekarien, kulturchefen, med mera, Christer Hermansson. Som det mesta som Hermansson skriver är dessa texter säkert både humoristiska och underhållande. Boktiteln lämnar förstås fältet fritt för allahanda svar på den ställda frågan. Mitt eget svar på varför få bibliotekarier har läderbyxor är att de förmodligen har något annat och coolare att bära.

Bilden av bibliotekarien är ett av de hetaste debattämnena inom biblioteksvärlden det senaste året (jo, det var i januari 2007 den stora klädkodsdebatten ägde rum på Biblist). Stilmässigt finns det ju många snygga bibliotekarier. T ex Anna, Linda, Malin, och många fler. I storbildspresentationer av bibliotek 2.0 vill man ofta framhålla bilden av den nya 2.0-bibliotekarien som en ung och tatuerad typ, som inte drar sig för några glas på krogen. Är det verkligen så enkelt? Ska vi inte fördjupa den bilden med ett innehåll?

Kan inte låta bli att lägga ut denna filmillustration av A Librarian’s 2.0 Manifesto, även om den nu är ”gammal”. Manifestet är bra, men man behöver varken vara ung eller avklädd (vilket filmen möjligen antyder) för att integrera det i sin gärning. I vår strävan att komma bort från den stereotypa bilden av bibliotekarien som toffelhasande kofta svänger vi pendeln våldsamt åt andra hållet. Jag tror inte det behövs.

6 thoughts on “Bibliotekarie 2.0

  1. Finns det inga snygga manliga bibliotekarier (eftersom du bara hänvisade till kvinnliga dito) eller beror det bara på att det finns så få manliga bibliotekarier att det inte blir en kritisk massa (kritisk massa av många gråa bibliotekarier = några få snygga) alternativt att män inte har så många klädmässiga uttrycksformer (jämfört med kvinnor)?

  2. Jag har minsann lagt märke till att männen som arbetar i Strängnäs bibliotek är väldigt attraktiva. Vältränade, välklädda. De luktar till och med gott.

  3. Det finns många snygga manliga bibliotekarier, en del av dem bloggar till och med. Men jag ville inte att de skulle känna sig utpekade. 😉 Att jag inte nämnde någon kan också bero på att få manliga bibliotekarier bloggar om mode och stil. Känner ni till några sådana, så är jag tacksam för tips!

  4. Varför diskuteras inte utseendet inom andra yrkeskårer. Har aldrig hört någon ondgöra sig över fula och oestetiska läkare, lärare, bokhandelsmedhjälpare, optiker, skomakare
    osv osv (finns säkert många, många) …
    alltså, jag förstår inte debatten alls, den är helknäpp!!!!

  5. Precis, om man ser sig om ser ju bibliotekarier ut som de flesta gör.
    Men en ny bibliotekarietyp som jag lagt märke till och som jag tror kommer att bli ännu vanligare är den intellektuella indiekillen. 😉

Kommentarer inaktiverade.