Simone de Beauvoir 100 år

Simone de BeauvoirTänk, hon skulle ha kunnat leva ännu idag. Imorgon skulle hon ha fyllt 100 . Hon dog 1986, vilket i o f sig inte var så längesedan, men som 14-åring kunde min kunskap om henne betraktas som obefintlig, så jag noterade det inte då.

Hennes betydelse för feminismen kan knappast överskattas. Själv har jag inte läst hela Det andra könet, men jag har läst ett otal forskare som bygger vidare på hennes tankar.

En av mina favoriter i de Beauvoirs efterföljd är Toril Moi. Och någon som har skrivit mycket personligt och bra om de Beauvoir är givetvis Åsa Moberg, bland annat Simone och jag. För mig är Simone de Beauvoir en viktig feministisk förebild.

2 thoughts on “Simone de Beauvoir 100 år

  1. För mig är hon också en makalös romanförfattare, något som allt för sällan uppmärksammas tycker jag. Hennes ”Mandarinerna” är en klassiker men min favorit är ”Ingen är odödlig” – en filosofisk roman som ställer frågor kring dödens meningsfullhet/meningslöshet.

  2. Ja, existentialismen som hon företräder är också intressant.

    Har flera gånger tänkt att jag ska läsa hennes romaner – men som så ofta inte kommit till skott.

Kommentarer inaktiverade.