Tema Döden

Min senaste läsning har haft ett ganska tydligt tema, som också verkar ligga i tiden. Anders Paulrud som tvyärr gick bort i helgen lämnar efter sig en roman som handlar om hans egen död. Jag vill gärna läsa den. Flera av Paulruds böcker finns på min ”att läsa”-lista, men de har inte hunnit bli lästa än.

Det blev istället nu senast August-vinnaren Stundande natten av Carl-Henning Wijkmark. En osorglig bok om att dö. Det här är en bok som jag tror att alla kan läsa, temat berör oss förr eller senare. Jag gillade den.

I helgen lyssnades det på nedladdad ljudbok av John Ajvide Lindqvist, en favoritförfattare. Tindalos handlar om hur döden hinner upp oss i livet, men också om hur den besegras. Jag tycker att Ajvide Lindqvist är helt i skräckklass med Stephen King, om inte ännu bättre. (Jag ska förresten försöka börja lyssna mer på ljudböcker. Önskar mig ny iPod i present.)

Vad finns det mer för aktuellt på detta tema?

