Integritetsgränser

I dessa tider finns fortfarande många som ställer sig skeptiska till att rent bokstavligt porträtteras på nätet. Men jag tror att det framförallt är en generationsfråga. Jag har sett fler foton är jag önskar att jag hade gjort i Facebook. Många lägger ut semesterbilderna och familjealbumet, för att inte tala om festbilderna. I de flesta fall går det även att se vad alla på bilderna heter, eftersom man kan tagga både sig själv och andra i bilderna.

Applikationer som på olika sätt sprider bilder är de överlägset mest populära applikationerna, enligt Facebook.

Nu går det också bra att göra en profilbild till sig själv av ett foto som någon annan tagit, men där man är taggad. Bilden kan beskäras med ett verktyg inuti Facebook, så att man kan ta bort de delar av bilden man inte vill ha med.

Själv känner jag mig ganska ok med bilder. Men min gräns går nog långt innan man kommit så långt man kan komma när det gäller att kombinera satellitbilder, personuppgifter och foton på det sätt som t ex Hitta.se gör. Se bilden.

Man kan, förutom att det redan går att se när man fyller år och exakt var man bor, även lägga upp ett foto på sig själv, samt namnge sina familjemedlemmar på Hitta. Min fråga är bara: VARFÖR skulle man vilja göra detta? Är det att ta exhibitionismen ett steg längre, eller finns det ett reellt behov av att kunna kolla upp personer sådär apropå?

Jag tänker mig att jag ska åka och hälsa på någon jag känner. Jag vet förhoppningsvis redan hur personen ser ut, men kanske inte hur man hittar dit. Då kan Hitta ge vägledning. Mer sällan har jag ingen aning om hur den jag vill besöka ser ut, och behöver kolla upp det samt hur hans port ser ut samt när han fyller år. Och vad hans mamma heter.

Är det ett tecken på åldrande om man inte tycker det här självkartläggningen är så himla kul? Ska man vara vaksam eller inse att en ny kultur breder ut sig?

2 thoughts on “Integritetsgränser

  1. Jag håller med. Tänk att man faktiskt måste betala (för hemligt nummer) för att slippa vara med på Hitta.se

    Och inte hjälper det att själv vara restriktiv med vad man publicerar när vänner och bekanta lägger ut bilder på t.ex. FaceBook utan att fråga först.

Kommentarer inaktiverade.