Nu blev det rätt?

Äntligen en tidningsartikel från dagspressen som lyckas få till det någorlunda, vad gäller de nutida biblioteken. Såhär säger Daniel Andersson om Biblioteket.se:

Det verkar finnas en grundläggande tanke om att teknik och kultur inte går ihop. Vissa var ­negativa till Biblioteket.se till en början, men när jag fått förklara vad det kommer att innebära svänger de flesta om. De inser att möjligheterna till interaktion med besökarna paradoxalt nog blir större nu när de kan tipsa om böcker på hemsidan och så.

Själv är finns jag numera med i både Minabibliotek.se och Biblioteket.se. För många av oss kan inget vara naturligare än att koppla ihop böcker och den sociala webben.

Taggmoln MinabibliotekDet som annars är speciellt för de flesta av oss som arbetar inom biblioteksbranschen är att vi har läst biblioteks- och informationsvetenskap. Många av oss har inte läst litteraturvetenskap och arbetar inte ens med fysiska böcker. Ville bara säga det.

Här ett taggmoln, jag gillar taggmoln, från Minabibliotek.se. Det beskriver hur folk har taggat resurserna på sajten. Det där med ”vampyr” tilltalar mig. När jag klickade på det fick jag denna lista. Det bara bevisar hur bra bibliotek och webb 2.0 funkar ihop.

