Plagiering i brittiska skolor

Enligt en undersökning i Storbritannien uppskattar en stor andel av lärarna att ca 25 procent av de arbeten som elever lämnar in har inslag av plagiering från nätet. Noteras kan också att en ganska stor andel av lärarna inte hade uppfattat plagiering som ett problem. Hur ser det ut i svenska skolor? Läs mer på Information Literacy Weblog.

Advertisements

6 thoughts on “Plagiering i brittiska skolor

  1. Har funderat en hel del runt detta. Det är väl inte helt ovanligt att även vi vuxna ”plagierar” varandra, ”lånar” material av varandra via nätet, men det diskuteras aldrig?

  2. Ja man kan ju fundera om det är ett stort problem på elevnivå. För dom handlar det mest om att samla lite information som de sedan skrivet ett arbete. Det är ju inte direkt forskning. Sedan är det ju viktigt att de lär sig att jobba med källhänvisning, men kanske inte varje arbete för då skulle aldrig ngt bli gjort.

  3. Fast jag tror ju att i stort sett alla elever kan fixa det där med källhänvisning, de kan börja träna redan i 11-13-årsåldern. 🙂 Så blir det ett mindre problem längre fram. Och ju äldre de blir, ju mer kan de förhoppningsvis få insikt i varför det är viktigt. (Har själv sett att det går. Att lära dem källhänvisning alltså 😉 )

  4. Jo jag menar inte att de inte fixar det. Men frågan är vad som är viktigaste i en informationsvärld. Kan det inte räcka att hitta, värdera, välja ut och skriva ned. Det kanske inte ger dem så mycket i yngre åldrar med korrekt källhänvisning. För jag kan tycka att det dom ofta lär sig är ju ngn slags light version där man hänvisar på slutet. Men sådant är ju helt meningslöst, jag som läser kan ju ändå inte vad i texten som kommer ifrån vilken källa. Att lära ut fotnotssystem känns som att de skulle krokna där.

Kommentarer inaktiverade.