Facebook och biblioteken

Syftet med mitt medlemsskap i Facebook har hela tiden varit att undersöka detta fenomen för att ta reda på hur biblioteken kan använda det för att nå ut till människor. Och efter ett halvår har jag fortfarande inte svaret. Biblioteksrelaterat presenterade igår en brittisk rapport om biblioteken och Facebook. Rapporten kommer fram till ett antal rekommendationer för facebookanvändning för bibliotekarier. De är:

  • Kolla att du visar din profil bara för dem du vill ska se den
  • Rekommendationen är att bara visa sin fullständiga profil för vänner
  • Dela bara med dig av så mycket information om dig själv som du känner dig bekväm med inför dina kollegor
  • Var selektiv med vilka applikationer du lägger till
  • Lägg tid på att bygga upp ett nätverk av vänner
  • Acceptera inte vem somhelst som vän
  • Gå med i ett lokalt nätverk och i några intressanta grupper
  • Skapa en egen grupp eller Page
  • Begränsa den tid du lägger på Facebook så du inte blir beroende

Ojdå. Jag säger bara: Just do it! Min rekommendation är: Var där, var aktiv, bli synlig! Och så lägger jag en länk till min presentation Facebook – rum för lek och bibliotek?, den uppdaterade Karlstad-versionen. Som inte säger så mycket utan tillhörande prat.

5 thoughts on “Facebook och biblioteken

  1. Själv är jag inte alls sådär restriktiv, jag kanske borde vara det? Fast å andra sidan kan det VERKA som om man avslöjar mycket om sig själv, fast man egentligen inte gör det. Ofta är man väl oerhört medveten om vad man vill att andra ska veta/se och inte?

  2. du skulle laddat upp en liten podcast till presentationen! Trots min facebooksvacka så tror jag nog att om man hittar helt rätt kan man verkligen göra bra saker på facebook.. För vårt bibliotek tror jag tex att om man skulle få till en boka-grupp-rums-app så skulle den användas o vara välkommen. Vi har massor från KI som hänger på facebook, så vi borde fundera lite i varje fall

  3. tja, vad tillför Facebook biblioteksarbetet om nu bibliotekarien ändå skall stänga sig inne i ”sina” områden med sin irl-vänkrets? kul att få softa med polarna på jobbet, javisst, men vad har det med bibliotekarieyrket att göra?

    tanken med ”bibliotek2.0” är väl öppenhet och insy n och att sudda ut gränserna mellan Webbwns och det reella bibliotekens tjänster . och facebook är en sluten sfär

    själv känner jag ingen som har facebook, och således är hela grejen med facebook helt död för miig

  4. Jag tycker att ska man vara med, så ska man vara med på riktigt och inte mesa till det med profilen och annat. Då lär man sig ju inget om hur det hela funkar. Lägg till alla applikationer du tycker verkar kul eller intressanta för stunden. Tröttnar du så är det ju lätt som en plätt att ta bort!

Kommentarer inaktiverade.