Att göra sin röst hörd på Biblist

I eftermiddags begärde jag paus i min prenumeration på Biblist. Hann dock läsa att en mindre debatt om det numera välnötta temat spel kontra skönlitteratur på biblioteken har blossat upp. (Det drev en hel del trafik hit till min blogg, då Peter Alsbjer tipsade om att denna debatt faktiskt förs på bloggarenan i hög grad.)

Men i alla fall – jag måste säga att jag drar mig för att skicka något debattartat till Biblist. Det har varit en så tråkig nivå på flera av debatterna där, med snudd på personangrepp och en väldigt otrevlig och respektlös ton från vissa (vuxna män, kantänka). Bibliotekarien i Uddevalla, som denna gång tog upp tråden, skrev att flera skrivit direkt till henne (och inte till listan) för att undvika denna tråkiga personangreppsnivå.

Är det inte dags att återupprätta Biblist som en arena för alla biblioteksmedarbetare? Tänk om deltagarna kunde räkna till 100 innan de gör ett påhopp som i bästa fall får dem att verka helt körda inför Bibliotekssverige, och som i sämsta fall gör någon riktigt riktigt ledsen. Tog man sig en liten meditationsstund före varje nytt inlägg så skulle kanske nivån kunna höjas lite.

One thought on “Att göra sin röst hörd på Biblist

  1. Pingback: O Biblist, where art thou? « Anns agenda

Kommentarer inaktiverade.