Bloggarna kartlagda igen

Just nu har jag inte tid att blogga så mycket som jag skulle vilja. Många är de blogginlägg jag formulerat i huvet på väg till/från jobbet på sistone. Men jag skulle aldrig orka släpa med mig en dator på tåget (eller blogga via mobil), och på ett sätt är det skönt att ha en nätfri zon någonstans. Något som med tvång håller en borta från datorn och olika oergonomiska sittställningar. Men jag har inte orkat använda datorn hemma heller. Igår somnade jag pinsamt nog framför tv:n – ska jag skylla det på ålder eller på Carolina Gynning? (Nä, jag skyller på mig själv, för Gynning är ju faktiskt riktigt kul i sitt nya program.)

I alla fall, nu har resultaten av enkäten Bloggsverige3 kommit. Hans Kullin har sammanställt resultaten i en pdf som man kan kolla här. Jag svarade på enkäten, men känner mig ganska otypisk som bloggare när jag ser resultaten. Den typiska bloggaren är nämligen en tonårstjej som läser bloggar om mode och vardagsbetrakterser för ren underhållning. Använder nätet (och sociala nätverk i synnerhet) för att hålla kontakt med kompisar, men använder till exempel inte någon rss-läsare.

En viktig trend är att allt färre bloggar anonymt. Fler ställer sig positiva till att som bloggare bli kontaktade av företag och många använder sig av andra bloggar när det gäller rekommendationer kring vilka produkter som är bra/dåliga. Som jag tidigare har skrivit om, möjliggör 2.0 en ökad konsumentmakt.

2 thoughts on “Bloggarna kartlagda igen

  1. Vilken trevlig blogg ni har! :^) Angående unga flickor: gymnasielärare som jag är (i mestadels flickklasser) har jag kanske några teorier:
    Flickor i den åldern har naturligtvis ett enormt behov av att bli sedda och bekräftade. Bloggande är ju enormt tacksamt, man når hundratals kanske tusentals läsare, och får kommentarer!
    Detta ger också möjlighet att vara lite storasyster eller överhuvudtaget en juste syrra för läsarna, en position som många gymnasietjejer kan identifiera sig med. Se t ex Natasha Peyres blogg där yngre tjejer skriver och ber om råd om kärlekstrassel etc, och får snälla välmenande svar av andra läsare eller skribenten själv.
    Flickor som skriver har gärna skrivit dagbok tror jag. Bloggen är ju en naturlig förlängning.
    Flickor i denna ålder har lämnat bästisen och bygger nätverk i större utsträckning än förr. Det är svårt att föstå för en utomstående hur mycket tid msn kan ta för en gymnasist, – men bloggen är ju givetvis mer tacksam för dem som orkar hålla igång en.
    Flickor på gymnasiet skriver mycket mer än killarna. Mycket för att de läser mycket mer, och jag tror att många yngre kvinnliga bloggare är storkonsumenter av magasin etc som i regel har väldigt bra krönikörer etc som fungerar som stilmönster. Pudrat med lite chick-lit-attityd.

    Intressant fråga, märker att jag skriver för mycket här! Lägger en länk till denna jättetrevliga sida från oss!

  2. Tack för kommentaren! Det finns säkert någon som har forskat på varför tjejer skriver mer än killar. Och när det gäller bloggar så är förflyttningen från killar 25+ till tjejer 20- nog ett symtom på att bloggandet som företeelse blivit något som anses vardagligt och normalt, och inte något för teknikkunniga ”datanördar”.

Kommentarer inaktiverade.