Läget för de sociala nätverkssajterna

SvD hänger idag på nyheten att användandet av de stora nätverkssajterna minskar. Det senaste året har t ex Lunarstorm halverat sitt besökarantal. En sajt verkar tydligt gå mot trenden, Bilddagboken. Den har enligt SvD:s statistik (källa okänd) mer än fördubblat antalet medlemmar. Jag läser just nu en akademisk avhandling om ungdomars fritidsrelaterade informationssökning på Lunarstorm. Recension kommer senare i annat medium.

Man tror att människor nu istället väljer att delta i mer nishade sajter som handlar om specialintressen.

Facebooks ökning ser också ut att plana ut, även om användningen globalt sett fortfarande ökar. I USA minskar den något, skriver MacWorld. Och hur längesedan var det som jag själv loggade in? Inte igår i alla fall. Måste nog kika in nu för samvetets skull.

2 thoughts on “Läget för de sociala nätverkssajterna

  1. Det enda förvånande med den statistiken tycker jag är att Lunarstorm och dylika communities har varit populära så länge. Problemet med Lunarstorm, MySpace och även Facebook (som dock vinner lite på att det är lätt att söka upp gamla och nya bekanta) är ju att det finns *inget* vettigt att göra där! Man kan liksom bara göra så många ”vem är du i grey’s anatomy”-test innan det börjar bli tråkigt. Jag vet ju själv att det enda community jag lyckats vara aktiv i under en längre tid är Livejournal, tack vare fanfic och fanart – dvs den kreativa biten av nätverkande. Därför förvånar det mig heller inte att Bilddagboken blir alltmer populär, även om jag personligen inte tycker om deras interface.

Kommentarer inaktiverade.