Lyckat val

Så sällsynt lyckat att ge John Ajvide Lindqvist årets Selma Lagerlöf-pris, tycker jag. Båda dessa författare är bland de jag håller allra högst och jag blir inte förvånad när jag läser i SvD att Lindqvist också är ett stort fan av Lagerlöf.

Det som fascinerar mig hos dessa båda är hur de närmar sig livet, döden, drömmarna och fantasin, och vilken kraft de lägger i dessa begrepp. Vad innebär det att leva och är det inte så att gränsen mot döden är flytande snarare än absolut? Hos fantasin finns också en kraft som gör att människors öden kan förändras.

Nu längtar jag bara tills jag kan hålla Lindqvists nya roman i mina händer, och förstås till hösten då jag äntligen kan få se filmen om vampyrerna i Blackeberg.

2 thoughts on “Lyckat val

  1. Jaa absolut, ”sällsynt lyckat” var namnet. Jag har äntligen läst ”Låt den rätte…” och jag tänker på den nästan varje dag nu, (läste ut den för två veckor sen). Ju mer jag tänker på boken desto mer imponerad blir jag av hans verk – det är skräckromantik av hög klass. Tycker också berättelsen har fler nivåer, han lyckas skriva sig in i människans psyke, både symboliskt och nära det reella planet. Det är konst!
    Kul också att filmens fått fint pris i New York –
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=766049

    Förväntningarna är höga nu 😉

Kommentarer inaktiverade.