Sexköpsrealism

Jag plockade slumpvis en pocket från hyllan – det blev Smuts av Katarina Wennstam – och nu är den utläst. Wennstam har tidigare gjort sig känd för sina högkvalitativa fackböcker om våldtäkt och näraliggande problematik. Därför hade jag nog vissa förväntningar även på hennes skönlitterära debut.

Som skönlitteratur brister Smuts i gestaltningen och övertydligheterna blir ofta svåruthärdliga. Kan man sätta sig över det, är ändå romanen intressant genom valet av ämne – prostitution och de män som väljer att köpa kvinnors kroppar. Jag funderar över om porträttet av den sexköpande familjefadern är realistiskt, men det är nästan omöjligt för mig att avgöra. Det kunskapen saknar jag själv, men vill gärna tro att Wennstam har den.

Det här är ingen roman jag starkt vill rekommendera någon att läsa, men om man tycker man har en stund över för det här viktiga ämnet så varför inte?

