Relevant läsning

Nu måste jag skriva om den här boken, trots att jag inte har läst klart den än: Kvinnan med de vackra händerna av Hanne-Vibeke Holst. Det ska erkännas att jag inte gillar allt av Holst, men detta det bästa jag läst av henne (tack, Malin).

Boken består av ett antal kvinnors levnadsberättelser, kvinnor som lever i olika delar av världen och som brottas med olika frågeställningar och problem. Gemensamt för de flesta av dem är att de har valt att engagera sig för andra på olika sätt, för kvinnor eller ungdomar. Och det ska gudarna veta behövs, i t ex ett AIDS-drabbat Uganda eller i machokulturens Latinamerika. De här kvinnorna som kommer till tals genom Holst har väldigt mycket att berätta från sina liv. Man blir fängslad av att så mycket kraft kan komma ur så enkla förhållanden.

Tycker du att världen verkar deppig och ond, tycker jag du ska läsa den här boken! Då blir du lite gladare. Boken är inte klassad som skönlitteratur, upptäcker jag, utan som Ohja ”kvinnofrågor”. Det känns lite begränsande.

(Det blir mest boktips från mig nu. Det är svårt att ligga i biblioteksframkant när man för tillfället befinner sig lite i marginalen.)

One thought on “Relevant läsning

Kommentarer inaktiverade.