Riktigt simpel syndikering

Just hemkommen från min första arbetsdag sedan mitten av april funderar jag på rss, som bl a Åke pratade om idag. Idag förutsätter vi att rss ska vara något som bibliotekarier behärskar, och använder för sin egen såväl som andras omvärldsbevakning. Men är det verkligen så, och är rss så enkelt som insatta användare vill göra sken av?

Det kan ha varit runt fyra år sedan som jag i min inbox (som kommunens webbibliotekarie) fick ett mejl innehållande en enkät. Enkäten skulle användas i en uppsats som skrevs vid Bibliotekshögskolan och den handlade om rss. Rss förklarades som något i stil med Wikipedias definition:

RSS är en samling XML-baserade filformat som används för att syndikera webbinnehåll och används bland annat av nyhetssidor och webbloggar.

– Va f*n, tänkte jag, är jag helt korkad? För jag fattade faktiskt ingenting. Det jag begrep var att jag förmodligen borde ha koll på och tillämpa detta själv. Men istället fick jag kryssa i alternativet ”Nej” och ”Vet inte” på de flesta av enkätens frågor. Det skulle vara kul att se vad uppsatsen resulterade i, nu lyckas jag inte hitta den bara för det.

Lite senare begrep jag rss, förmodligen för att jag fick se någon typ av praktisk tillämpning av det. Och nu är jag helt beroende av det för att kunna läsa alla mina favoritbloggar och få de viktigaste nyheterna skickade till mig. Så att jag kan blogga, bland annat.

Det jag förmodligen vill säga med detta inlägg är att det är viktigt att nya och relevanta verktyg introduceras för nya individer och grupper på ett sätt som gör att de verkar begripliga och användbara. Vilket ju borde vara självklart. Men när något är ”nytt” finns ofta en tendens att mystifiera detta nya på ett sätt som håller det inom kretsen för de redan invigda.

Så jag vill avsluta: Klubben för inbördes beundran – no more!

6 thoughts on “Riktigt simpel syndikering

  1. Pingback: RSS för alla « SLL-biblioteken

  2. Japp, och där har väl både Rb/Lb och ILS ett ansvar när det gäller utbildning och initiativ vad gäller omvärldsbevakning och allt ”2.0-igt”. Det är viktigt att informera om och utbilda i verktyg på ett sätt som större delen av de som arbetar på kommunbiblioteken kan ta till sig. De flesta är ju inte tekniknördar utan är mer intresserade av nyttan för användaren.
    För övrigt anser jag att Myndigheten för skolutveckling borde bli Myndigheten för skol- och biblioteksutveckling så att vi kunde få samma support som lärarna när det utbildning. Kolla bara vilka resurser som finns under kurser på deras webbsida http://www.multimedia.skolutveckling.se/

  3. Ja, lärarna har verkligen många resurser till sitt förfogande, när det gäller fortbildning i nya redskap. Om de bara kommer till skott och använder dem. Synd bara att Myndigheten läggs ner snart.

  4. Jo, det är sant. Att resurserna finns innebär ju inte att de används. Skulle inte Skolverket ”suga upp” skolutvecklingsdelen, förresten?

  5. Som du vet är jag en av de som förstått principen och nyttan av RSS men som inte lyckats använda det – förrän nu! Tack vare 23saker och tack vare att någon av er, Åke eller du, visade Google reader.
    Nu vill jag också lära mig hur man får ett snyggt moln av sina taggar på sin blogg! 🙂

Kommentarer inaktiverade.