Taggmolnsverktyg

Och här kommer ytterligare ett inlägg, snabbare än planerat. Så går det när man börjar kolla sin rss-läsare.

Jag är sedan tidigare svag för hur taggmoln kan gestalta ett innehåll i t ex en webbplats, blogg eller annat verktyg/kontext. Det är något i att viktiga ord blir så stora, men att de mindre viktiga också finns med fast inte lika tydliga. Superbra för mindmapping och liknande.

Librarianishish gör mig uppmärksam på verktyget Wordle. Här kan man skapa sig ett taggmoln utifrån en text som klistras in, en blogg, eller ett Del.icio.us-konto.

Här är ett taggmoln baserat på min blogg som den ser ut idag. Det man kan se är att molnet är skapat av de senaste posterna i bloggen, så vill man ha ett heltäckande moln för sin blogg får man nog prova ett annat verktyg. Men visst blev det snyggt!

Hmm, använder jag verkligen ordet ”finns” så mycket?

4 thoughts on “Taggmolnsverktyg

  1. Den ger lite överraskande resultat när man kör bloggen genom den. Jag använder visst Kulturhuset lika mycket som du använder finns.

  2. Skulle vara bra om man kunde sortera bort mellanord, men resultatet blir ju hursomhelst snyggt ändå. 🙂

Kommentarer inaktiverade.