Biblioteksdebatt i dagspressen

Blir glad av att se att företaget Svenska Boklåns anbud på att ta över biblioteksverksamheten i Linköping debatteras på Corren.se. Och det är inte bara biblioteksanställda som engagerar sig, utan också biblioteksanvändare. Bra att röster hörs om att bibliotek handlar om mer än att stå vid en disk och låna ut böcker. Att det handlar om högkvalitativ service och vägledning byggd på gedigen kunskap, OCKSÅ.

I den relativt nypublicerade skriften Biblioteket i samhället (som jag kanske recenserar lite senare) lyfts mötet mellan personal och besökare fram som en oerhört viktig del för bibliotekets möjligheter att minska klyftan mellan utanförskap och innanförskap i samhället. Kan Svenska Boklån bidra med den kvalitén? Känner de övehuvudtaget till den dimensionen och har de den demokratiska ambitionen? Inget jag hittills hört eller läst tyder på det.

4 thoughts on “Biblioteksdebatt i dagspressen

  1. Den är intressant, särskilt med tanke på att det inte är en ”bibliotekarie” som har skrivit den.

  2. Absolut! Jag prenumererar redan på BIS-bloggens rss, se ”Bloggar och nyheter jag läser” ovan. Jag lägger till den i min bloggroll också så fort jag får tid 🙂

Kommentarer inaktiverade.