Library Lovers debatteras igen

Denna gång på Expressens kultursidor. Under rubriken Bibliotekens rosa drömmar skriver Christer Hermansson att kampanjen är problematisk.

[…] den fåniga rosa färgen och det puerila slagordet Library lovers helt dominerar över innehållet.

Själv tycker jag att rosa är snyggt, TROTS att jag vet att rosa är tjejigt, och även att slagordet är ganska välfunnet. Men känner jag någon icke-biblioteksmänniska som tagit till sig och förstått budskapet? Icke. Men det brukar ju människor i gemen aldrig göra. Vanligt folk är helt enkelt inte intresserade av bibliotek i sig, och absolut inte av bibliotekspolitik. (Kanske ska vi undanta  ”Bibliotekets vänner” här?)

De som däremot borde vara intresserade av bibliotekspolitik är våra politiker. Och jag tippar att de har fått, samt kommer att få, sig betydligt mer till livs än pins och fejktatueringar. Det verkar så i alla fall.

Under tiden blir jag glad varje gång jag ser en liten Library Lovers-knapp på någon i tunnelbanan. För det händer faktiskt då och då.

Christer Hermansson skriver också:

Sedan undrar jag varför det är så tyst på kultursidorna om denna kampanj? Vad anser författarna, de intellektuella och alla medborgarna som brukar våra svenska folkbibliotek? Varför debatterar inte forskarna i biblioteks- och informationsvetenskap Library lovers-kampanjen?

Jag håller verkligen, verkligen med. Horace, Ebba och alla ni andra som yttrade er så negativt om det nya blivande stadsbiblioteket i våras, var är ni nu? Vill ni inte att det ska finnas några bibliotek i framtiden? Varför debatterar inte våra intellektuella biblioteken? Snacka om att ta biblioteken för givna.

One thought on “Library Lovers debatteras igen

  1. Det jag tycker är märkligt är hur just det rosa tycks provocera så många biblioteksmänniskor att de inte kan se bortom förpackningen och tänka till om budskapet. Själva slagordet ”Library Lovers” provocerar också. Christer Hermansson finner det ”puerilt”, andra klagar på att man valt en engelsk formulering. Det är lättare att vara kritisk än konstruktiv. I mitt tycke hör Biblioteksföreningen till dem som försöker vara konstruktiva och som dessutom inte backar för att ge sig på ett svårbearbetat område: en samlad bibliotekspolitik.

Kommentarer inaktiverade.