Ny bok om chick lit – på svenska!

Så härligt att det äntligen har kommit ut en guide och analys som gäller genren chick lit, som vi kan använda oss av på biblioteken. Både för egen förkovran och för alla andra att låna. Boken heter Chick lit : från glamour till vardagsrealism (BTJ Förlag) och är skriven av Maria Nilson. Jag har läst den med behållning.

Själv har jag haft mina egenformulerade kriterier för vad som egentligen är chick lit: 1. Humor, 2. Utveckling (personlig), 3. Kärlek. Det man kan lägga till är att böckerna oftast handlar om kvinnor i åldern 25-40. Och det verkar inte som om jag helt har varit ute och cyklat, Nilson kan bekräfta att detta är viktiga ingredienser i chick lit:en.

Maria Nilson problematiserar vad chick lit egentligen är och visar att den nog är mer diversifierad än vad vi kanske tänker oss. Romanerna kan t ex utspelas på landsbygden och de kan också handla om män eller äldre kvinnor (möjligen rör det sig då om lad lit eller hen lit).

Nilson har också gått igenom genren med genusglasögonen på. Visst finns det många exempel på stereotypa könsroller i romanerna, men i lika många fall kan man se försök att bryta med förlegade könsmönster. Förmodligen är genren lika ambivalent som vi är i våra egna liv. Alla vill vi ha jämställdhet, men hur ser det egentligen ut i vår vardag, i vår familj?

Nilson gör ett antal tematiska nedslag i genren: Att hitta den rätte, Vägen till mig själv, Sex och samlevnad, På jobbet, Två blir tre och fler, Men män då? Hon gör däremot ingen analys av den litterära kvalitén på böckerna, utan konstaterar att det är litteratur skriven för att underhålla.

Det enda jag känner mig tveksam över är omslaget… Bilden signalerar mer 80-tal än 90-00-tal, tycker jag. Estetiken från chick lit-böckernas egna omslag borde kanske ha lånats lite tydligare. Det tror jag hade kunnat ge fler läsare utanför bibliotekariekretsen.

One thought on “Ny bok om chick lit – på svenska!

Kommentarer inaktiverade.